håll i hatten

När man bor i ett studenthus med de uppenbarligen ofräschaste lägenheterna i stan,
då tar man mer än gärna alla chanser som finns för miljöombyte i vardagen.
Så när min brittiska vän drog upp ett par nycklar ur fickan och sa
"jag har monopol och tillgång till en andrahandslägenhet, har du vin?"
svarade jag såklart ja.
Saken var den att hennes föräldrar hittat en lägenhet att hyra för en vecka när de kommer på besök.
Britten fick dock nycklarna redan veckan innan de fick vara där,
för kvinnan som bor där skulle resa bort såpass tidigt.
Det betydde att vi fck smyga upp i trapphuset, eftersom att det var en hemlis att vi befann oss där.
Superbusigt, helt enkelt.
Tänk så underbart med vardagsrum och teve!
Efter timmar av pratande och alldeles alldeles för många glas vin, somnade vi förstås
i främlingens hem. Vi kände oss måttligt disorienterade när vi vaknade i morse...

När jag var på toaletten hörde jag hur någon ringde på dörren.
Jag frös till och vågade inte göra så mycket som ett litet ljud.
När jag långsamt och försiktigt hade öppnat badrumsdörren tassade britten förbi med
panik i blicken. "THERE'S SOMEONE OUT THERE, HELP ME CLEAN" viskade hon.
Jag vet inte varför men jag blev hur rädd som helst och kände hur hjärtat slog
fortare. Någon måste ha hört att det var människor i lägenheten fast att ingen skulle vara
där förens nästa vecka. Nu skulle hyresvärden kasta ut oss och gud vet vad...

"shit shit shit shit" hörde jag britten från köket. Men sedan tittade hon i kikhålet
och mannen som förut stått där var borta.
När hon öppnade dörren visade det sig att hennes nycklar satt kvar i låset.
Det var förmodligen en granne som ville vara trevlig och uppmärksamma oss
om att nycklarna satt där de satt.

Gud. så. vi. skrattade.

Varför blev vi ens så himla rädda? Sant, vi fick egentligen inte vara där.
Men såå farligt kan det ju inte ha varit...

Hur som helst. Det var helgens lilla ungdomliga äventyr.
Tack för mig.


Kommentarer
Postat av: Clas

Härligt med bus o spänning!

2011-02-27 @ 13:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0